Eén bijles,
twee kansen
Waarom is WIJs nodig?
Eén bijles,
twee kansen
Waarom is WIJs nodig?
Eén bijles,
twee kansen
Waarom is WIJs nodig?
ONZE MISSIE
Groei voor ieder kind
Stichting WIJs wil ieder kind in staat stellen om te groeien.
Elk kind verdient de kans om zich te ontwikkelen en diens talenten te ontdekken.
In het huidige onderwijssysteem is daar echter niet altijd ruimte voor. Het grote lerarentekort, hoge werkdruk voor docenten en structurele ongelijkheid in het onderwijs zorgen ervoor dat er te veel kinderen achterblijven.
Tegelijkertijd groeit de markt voor aanvullend onderwijs hard. Waar in 1995 nog “slechts” 26 miljoen euro werd besteed aan bijles en huiswerkbegeleiding, is dit in het schooljaar 2022-2023 gestegen naar 472 miljoen euro. Ongeveer 1/3 van alle vo-leerlingen, en 1/5 van de po-leerlingen maakt gebruik van buitenschoolse begeleiding. Deze cijfers laten zien dat kansen in het onderwijs steeds vaker afhangen van de financiële mogelijkheden van ouders. Dit leidt tot
kansenongelijkheid: niet elk kind krijgt gelijkwaardige mogelijkheden om diens talenten te ontwikkelen. Kinderen die extra ondersteuning het hardst nodig hebben, hebben daar vaak geen toegang toe.
Bijles voor gelijke kansen
Bij Stichting WIJs hebben we als doel om deze kansenongelijkheid tegen te gaan. Wij zetten aanvullend onderwijs juist in als middel om gelijke kansen te creëren, niet om verschillen verder uit te diepen. Wij bieden gratis aanvullend onderwijs voor kinderen uit gezinnen waar de middelen daarvoor ontbreken, zoals 1-op-1 begeleiding, groepsbegeleiding, en talentontwikkeling.
Buitenschoolse ondersteuning heeft een bewezen positief effect: het biedt persoonlijke aandacht, maatwerk en vertrouwen. Voor kinderen met een lagere sociaaleconomische status is dit effect nog groter. Stichting WIJs maakt daarmee het verschil waar het echt telt: in de kansen van de kinderen die dat het meest nodig hebben.
Impact
Onze impact gaat verder dan de ondersteuning zelf. Met ons one-for-one model creëren we bewustwording bij gezinnen over kansenongelijkheid die aanvullend onderwijs veroorzaakt. Ook stimuleren we een bredere maatschappelijke dialoog over kansengelijkheid, en streven we naar het inperken van de commerciële bijlesindustrie.
Kwaliteit staat bij ons centraal. Ons aanvullend onderwijs wordt verzorgd door gemotiveerde studenten en vrijwilligers die een passie hebben voor lesgeven, maar die zelf (nog) niet werkzaam zijn in het onderwijs. Zij ontvangen
training en begeleiding, in samenwerking met de Vrije Universiteit. Door deze aanpak zetten wij mensen in die normaal gesproken geen directe plek in het onderwijs zouden hebben, en bieden wij hen de kans om hun interesse en talent verder te ontwikkelen. Zo kan Stichting WIJs een
springplank vormen naar een loopbaan in het onderwijs, waarmee wij bijdragen aan het terugdringen van het lerarentekort.
Verbinden en bouwen
Wij geloven in de kracht van verbinding. We brengen mensen samen die elkaar anders niet zo gauw hadden ontmoet – gezinnen, studenten en buurtgenoten. Vaak komen zij uit verschillende werelden, terwijl ze in dezelfde buurt wonen. Door deze ontmoetingen ontstaan er onder andere nieuwe relaties, wederzijds begrip, en meer samenhang in de wijk. Zo versterken we de sociale cohesie en bouwen we aan een samenleving waarin iedereen zich verbonden voelt en waarin ieder kind kan opgroeien in een ondersteunende gemeenschap.
Onze droom is een wereld waarin Stichting WIJs niet meer nodig is, omdat ieder kind binnen het reguliere onderwijs de juiste ondersteuning krijgt. Tot die tijd
bouwen wij met volle overtuiging aan gelijke kansen. We bieden persoonlijke begeleiding, bevorderen bewustwording, versterken gemeenschappen en dragen bij aan een eerlijke toekomst van het onderwijs.
ONZE MISSIE
Groei voor ieder kind
Stichting WIJs wil ieder kind in staat stellen om te groeien.
Elk kind verdient de kans om zich te ontwikkelen en diens talenten te ontdekken.
In het huidige onderwijssysteem is daar echter niet altijd ruimte voor. Het grote lerarentekort, hoge werkdruk voor docenten en structurele ongelijkheid in het onderwijs zorgen ervoor dat er te veel kinderen achterblijven.
Tegelijkertijd groeit de markt voor aanvullend onderwijs hard. Waar in 1995 nog “slechts” 26 miljoen euro werd besteed aan bijles en huiswerkbegeleiding, is dit in het schooljaar 2022-2023 gestegen naar 472 miljoen euro. Ongeveer 1/3 van alle vo-leerlingen, en 1/5 van de po-leerlingen maakt gebruik van buitenschoolse begeleiding. Deze cijfers laten zien dat kansen in het onderwijs steeds vaker afhangen van de financiële mogelijkheden van ouders. Dit leidt tot
kansenongelijkheid: niet elk kind krijgt gelijkwaardige mogelijkheden om diens talenten te ontwikkelen. Kinderen die extra ondersteuning het hardst nodig hebben, hebben daar vaak geen toegang toe.
Bijles voor gelijke kansen
Bij Stichting WIJs hebben we als doel om deze kansenongelijkheid tegen te gaan. Wij zetten aanvullend onderwijs juist in als middel om gelijke kansen te creëren, niet om verschillen verder uit te diepen. Wij bieden gratis aanvullend onderwijs voor kinderen uit gezinnen waar de middelen daarvoor ontbreken, zoals 1-op-1 begeleiding, groepsbegeleiding, en talentontwikkeling.
Buitenschoolse ondersteuning heeft een bewezen positief effect: het biedt persoonlijke aandacht, maatwerk en vertrouwen. Voor kinderen met een lagere sociaaleconomische status is dit effect nog groter. Stichting WIJs maakt daarmee het verschil waar het echt telt: in de kansen van de kinderen die dat het meest nodig hebben.
Impact
Onze impact gaat verder dan de ondersteuning zelf. Met ons one-for-one model creëren we bewustwording bij gezinnen over kansenongelijkheid die aanvullend onderwijs veroorzaakt. Ook stimuleren we een bredere maatschappelijke dialoog over kansengelijkheid, en streven we naar het inperken van de commerciële bijlesindustrie.
Kwaliteit staat bij ons centraal. Ons aanvullend onderwijs wordt verzorgd door gemotiveerde studenten en vrijwilligers die een passie hebben voor lesgeven, maar die zelf (nog) niet werkzaam zijn in het onderwijs. Zij ontvangen
training en begeleiding, in samenwerking met de Vrije Universiteit. Door deze aanpak zetten wij mensen in die normaal gesproken geen directe plek in het onderwijs zouden hebben, en bieden wij hen de kans om hun interesse en talent verder te ontwikkelen. Zo kan Stichting WIJs een
springplank vormen naar een loopbaan in het onderwijs, waarmee wij bijdragen aan het terugdringen van het lerarentekort.
Verbinden en bouwen
Wij geloven in de kracht van verbinding. We brengen mensen samen die elkaar anders niet zo gauw hadden ontmoet – gezinnen, studenten en buurtgenoten. Vaak komen zij uit verschillende werelden, terwijl ze in dezelfde buurt wonen. Door deze ontmoetingen ontstaan er onder andere nieuwe relaties, wederzijds begrip, en meer samenhang in de wijk. Zo versterken we de sociale cohesie en bouwen we aan een samenleving waarin iedereen zich verbonden voelt en waarin ieder kind kan opgroeien in een ondersteunende gemeenschap.
Onze droom is een wereld waarin Stichting WIJs niet meer nodig is, omdat ieder kind binnen het reguliere onderwijs de juiste ondersteuning krijgt. Tot die tijd
bouwen wij met volle overtuiging aan gelijke kansen. We bieden persoonlijke begeleiding, bevorderen bewustwording, versterken gemeenschappen en dragen bij aan een eerlijke toekomst van het onderwijs.
1 Inclusief
Iedereen moet de kans krijgen om mee te doen. Bij Stichting WIJs betekent inclusiviteit dat elk kind recht heeft op aanvullend onderwijs, ongeacht achtergrond of situatie. Het betekent ook dat onze bijlesdocenten en onze organisatie divers en representatief zijn. Onze leerlingen moeten zich kunnen herkennen in de organisatie. We werken vanuit gelijkwaardigheid en respect. Veiligheid, erkenning en een gevoel van erbij horen staan bij ons centraal: alleen zo kan ieder kind en iedere betrokkene optimaal groeien en bijdragen.
ONZE WAARDEN
2 Innovatief
Bij Stichting WIJs geloven we in de kracht van nieuwsgierigheid en creativiteit. We blijven vragen stellen, nieuwe kansen ontdekken en oplossingsgericht denken. We durven kritisch te kijken naar bestaande processen en moedige stappen te zetten om vooruitgang te boeken in het verminderen van kansenongelijkheid.
3 Authentiek
Onze missie staat altijd centraal: het creëren van gelijke kansen. We handelen oprecht, integer en transparant in alles wat we doen. Beslissingen worden regelmatig getoetst, niet alleen intern, maar ook door externe feedback. We zetten iedereen in zijn of haar kracht: kinderen, gezinnen, vrijwilligers, studenten en andere betrokkenen. Authentiek zijn betekent voor ons trouw blijven aan onze waarden en ons doel, zonder concessies te doen.
ONZE WAARDEN
1 Inclusief
Iedereen moet de kans krijgen om mee te doen. Bij Stichting WIJs betekent inclusiviteit dat elk kind recht heeft op aanvullend onderwijs, ongeacht achtergrond of situatie. Het betekent ook dat onze bijlesdocenten en onze organisatie divers en representatief zijn. Onze leerlingen moeten zich kunnen herkennen in de organisatie. We werken vanuit gelijkwaardigheid en respect. Veiligheid, erkenning en een gevoel van erbij horen staan bij ons centraal: alleen zo kan ieder kind en iedere betrokkene optimaal groeien en bijdragen.
2 Innovatief
Bij Stichting WIJs geloven we in de kracht van nieuwsgierigheid en creativiteit. We blijven vragen stellen, nieuwe kansen ontdekken en oplossingsgericht denken. We durven kritisch te kijken naar bestaande processen en moedige stappen te zetten om vooruitgang te boeken in het verminderen van kansenongelijkheid.
3 Authentiek
Onze missie staat altijd centraal: het creëren van gelijke kansen. We handelen oprecht, integer en transparant in alles wat we doen. Beslissingen worden regelmatig getoetst, niet alleen intern, maar ook door externe feedback. We zetten iedereen in zijn of haar kracht: kinderen, gezinnen, vrijwilligers, studenten en andere betrokkenen. Authentiek zijn betekent voor ons trouw blijven aan onze waarden en ons doel, zonder concessies te doen.
GEDRAGSCODE
Bepaald gedrag wordt in de bijles, maar ook in de communicatie met ouders, leerlingen en bijlesdocenten, binnen WIJs Bijles niet getolereerd. Gedrag dat niet binnen ons waarden past gaat om, maar beperkt zich niet tot:
● Racisme, homofobie, transfobie, of enige andere vorm van intolerantie.
● Gedrag dat lichamelijke, seksuele, of emotionele intimidatie inhoudt, of dat grenzen overschrijdt.
● Gedrag dat leidt tot lichamelijke, seksuele, of emotionele vernedering.
● Gevallen van geweld of agressie.
● Pesten of het buitensluiten van anderen.
Lees onze volledige gedragscode
hier.

