Waarom is WIJs Bijles nodig?
Waarom is WIJs Bijles nodig?
Waarom is WIJs Bijles nodig?
WIJs Bijles is een stichting die bijles toegankelijk maakt voor alle kinderen. Het voornaamste doel van WIJs is de kansenongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan. Ongeveer één derde van alle kinderen gebruikgemaakt in Nederland maakt gebruik van een vorm van bijles of huiswerkbegeleiding. In 2022 werd er 472 miljoen euro gespendeerd door ouders/verzorgers aan bijles- en huiswerkbegeleidingsinstituten. De kansen in het onderwijs worden door deze ontwikkeling steeds meer afhankelijk van de (financiële) thuissituatie van een kind. Bij WIJs Bijles geloven wij dat bijles voor ieder kind even toegankelijk moet zijn. We vinden het belangrijk dat bijles niet zorgt voor een voorsprong voor de een, en daarmee een achterstand voor de ander. Daarom zetten wij bijles juist in om gelijke kansen in het onderwijs te creëren.
Bijles heeft namelijk een bewezen positief effect op de leeruitkomsten van leerlingen, met name doordat bijles individuele aandacht en maatwerk biedt. Voornamelijk voor leerlingen met een lagere SES - wat vaak de doelgroep van onze gratis bijles is - heeft bijles een groot effect op leerprestaties. Met deze bijlessen maken we dus een extra groot verschil.
Naast impact maken voor leerlingen die anders geen toegang tot bijles hebben, creëren we dialoog over de kansenongelijkheid die bijles veroorzaakt. Onze ouders en leerlingen die meebetalen aan de bijles van een ander kind worden bewust dat bijles niet voor iedereen weggelegd is.
In onze ideale wereld zou bijles - en daarmee WIJs Bijles - niet bestaan. Ieder kind zou dan de juiste ondersteuning kunnen krijgen op school. Echter kunnen scholen momenteel helaas niet alle kinderen de extra ondersteuning bieden die zij nodig hebben, onder andere door het grote lerarentekort.
Het onderwijssysteem heeft verandering nodig. Tot die tijd vullen wij het gat van leerlingen die buiten de boot vallen: die op school niet de extra ondersteuning kunnen krijgen, maar die ook buiten de school geen toegang kunnen krijgen tot deze ondersteuning. We kunnen wel wachten tot het systeem verandert, maar we kunnen ook nú alvast iets doen voor de leerlingen die in het huidige systeem tussen wal en schip vallen.
Wij zetten een groep in die anders niet in het onderwijs zou zitten: studenten. Onze bijlessen worden gegeven door studenten die naast hun opleiding met hun bijbaantje impact willen maken. Hiermee spelen we in op het lerarentekort.
WIJs Bijles biedt bijles aan huis, waardoor de leerling in een vertrouwde omgeving kan leren. De bijlesdocent heeft hierdoor een makkelijke aansluiting op het gezin, en laagdrempelig contact met de leerling en zijn/haar ouders. Wanneer thuis geen geschikte omgeving biedt voor bijles, wijken we uit naar de dichtstbijzijnde bibliotheek. Ook bij deze leerlingen heeft de bijlesdocent nauw contact met de ouders, om goed te kunnen inspelen op de thuissituatie van het kind. Doordat WIJs Bijles geen vaste locatie heeft, kunnen we leerlingen - maar ook bijlesdocenten - in alle wijken van Amsterdam bereiken.
WIJs Bijles is een stichting die bijles toegankelijk maakt voor alle kinderen. Het voornaamste doel van WIJs is de kansenongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan. Ongeveer één derde van alle kinderen gebruikgemaakt in Nederland maakt gebruik van een vorm van bijles of huiswerkbegeleiding. In 2022 werd er 472 miljoen euro gespendeerd door ouders/verzorgers aan bijles- en huiswerkbegeleidingsinstituten. De kansen in het onderwijs worden door deze ontwikkeling steeds meer afhankelijk van de (financiële) thuissituatie van een kind. Bij WIJs Bijles geloven wij dat bijles voor ieder kind even toegankelijk moet zijn. We vinden het belangrijk dat bijles niet zorgt voor een voorsprong voor de een, en daarmee een achterstand voor de ander. Daarom zetten wij bijles juist in om gelijke kansen in het onderwijs te creëren.
Bijles heeft namelijk een bewezen positief effect op de leeruitkomsten van leerlingen, met name doordat bijles individuele aandacht en maatwerk biedt. Voornamelijk voor leerlingen met een lagere SES - wat vaak de doelgroep van onze gratis bijles is - heeft bijles een groot effect op leerprestaties. Met deze bijlessen maken we dus een extra groot verschil.
Naast impact maken voor leerlingen die anders geen toegang tot bijles hebben, creëren we dialoog over de kansenongelijkheid die bijles veroorzaakt. Onze ouders en leerlingen die meebetalen aan de bijles van een ander kind worden bewust dat bijles niet voor iedereen weggelegd is.
In onze ideale wereld zou bijles - en daarmee WIJs Bijles - niet bestaan. Ieder kind zou dan de juiste ondersteuning kunnen krijgen op school. Echter kunnen scholen momenteel helaas niet alle kinderen de extra ondersteuning bieden die zij nodig hebben, onder andere door het grote lerarentekort.
Het onderwijssysteem heeft verandering nodig. Tot die tijd vullen wij het gat van leerlingen die buiten de boot vallen: die op school niet de extra ondersteuning kunnen krijgen, maar die ook buiten de school geen toegang kunnen krijgen tot deze ondersteuning. We kunnen wel wachten tot het systeem verandert, maar we kunnen ook nú alvast iets doen voor de leerlingen die in het huidige systeem tussen wal en schip vallen.
Wij zetten een groep in die anders niet in het onderwijs zou zitten: studenten. Onze bijlessen worden gegeven door studenten die naast hun opleiding met hun bijbaantje impact willen maken. Hiermee spelen we in op het lerarentekort.
WIJs Bijles biedt bijles aan huis, waardoor de leerling in een vertrouwde omgeving kan leren. De bijlesdocent heeft hierdoor een makkelijke aansluiting op het gezin, en laagdrempelig contact met de leerling en zijn/haar ouders. Wanneer thuis geen geschikte omgeving biedt voor bijles, wijken we uit naar de dichtstbijzijnde bibliotheek. Ook bij deze leerlingen heeft de bijlesdocent nauw contact met de ouders, om goed te kunnen inspelen op de thuissituatie van het kind. Doordat WIJs Bijles geen vaste locatie heeft, kunnen we leerlingen - maar ook bijlesdocenten - in alle wijken van Amsterdam bereiken.
ONZE WAARDEN
WIJs Bijles is voornamelijk opgericht vanuit het principe van gelijkheid. Wij achten elk kind gelijk en vinden dus ook dat elk kind het gelijke recht heeft om bijles te kunnen krijgen. Het bieden van gelijke kansen staat bij ons centraal. Ook vinden we het belangrijk dat alle leerlingen bij ons gelijk worden behandeld, ongeacht of ze onbetaalde of betaalde bijles ontvangen.
WIJs Bijles hecht veel waarde aan inclusiviteit en diversiteit. We vinden het belangrijk dat onze bijlesdocenten een goede afspiegeling vormen van de samenleving, zodat alle leerlingen zich in onze bijlesdocenten kunnen herkennen. Bij WIJs willen we ervoor zorgen dat iedereen (bijlesdocenten, ouders, leerlingen) zich welkom en gehoord voelt.
Bij WIJs werken we graag op een zo transparant mogelijke manier. Wij vinden het belangrijk om transparant te zijn over hoe het uurtarief van een bijles (40 euro) tot stand is gekomen en waar dit geld precies heengaat. Dit hebben we dus ook toegelicht op onze website. Verder hechten we ook veel waarde aan transparantie over onze beslissingen en in onze communicatie met ouders en leerlingen, maar ook met onze bijlesdocenten.
WIJs Bijles is voornamelijk opgericht vanuit het principe van gelijkheid. Wij achten elk kind gelijk en vinden dus ook dat elk kind het gelijke recht heeft om bijles te kunnen krijgen. Het bieden van gelijke kansen staat bij ons centraal. Ook vinden we het belangrijk dat alle leerlingen bij ons gelijk worden behandeld, ongeacht of ze onbetaalde of betaalde bijles ontvangen.
ONZE WAARDEN
WIJs Bijles hecht veel waarde aan inclusiviteit en diversiteit. We vinden het belangrijk dat onze bijlesdocenten een goede afspiegeling vormen van de samenleving, zodat alle leerlingen zich in onze bijlesdocenten kunnen herkennen. Bij WIJs willen we ervoor zorgen dat iedereen (bijlesdocenten, ouders, leerlingen) zich welkom en gehoord voelt.
Bij WIJs werken we graag op een zo transparant mogelijke manier. Wij vinden het belangrijk om transparant te zijn over hoe het uurtarief van een bijles (40 euro) tot stand is gekomen en waar dit geld precies heengaat. Dit hebben we dus ook toegelicht op onze website. Verder hechten we ook veel waarde aan transparantie over onze beslissingen en in onze communicatie met ouders en leerlingen, maar ook met onze bijlesdocenten.
Bepaald gedrag wordt in de bijles, maar ook in de communicatie met ouders, leerlingen en bijlesdocenten, binnen WIJs Bijles niet getolereerd. Gedrag dat niet binnen ons waarden past gaat om, maar beperkt zich niet tot:
● Racisme, homofobie, transfobie, of enige andere vorm van intolerantie.
● Gedrag dat lichamelijke, seksuele, of emotionele intimidatie inhoudt, of dat grenzen overschrijdt.
● Gedrag dat leidt tot lichamelijke, seksuele, of emotionele vernedering.
● Gevallen van geweld of agressie.
● Pesten of het buitensluiten van anderen.